Telia leder stort i missnöjestoppen

Svenskarnas missnöje med Telia växer. Vart femte klagomål som PTS fått in i år handlar om bolaget. Antalet Telia-klagomål har därmed ökat nästan 50 procent, visar ny statistik som SvD Näringsliv tagit del av.

Under strecket
Publicerad
Annons

Totalt sett har allmänhetens klagomål till PTS, Post- och tele- styrelsen, minskat med 19 procent under årets första åtta månader. Orsaken är att det relativt okända bolaget CMT i fjol gav upphov till hela 682 klagomål. Efter åtgärder från PTS sida har det i år bara kommit in 241 klagomål mot CMT.
Räknar man bort CMT-ärendena ur statistiken visar det sig att klagomålshögen mot övriga aktörer växer. Och det är inte småbolagen som drar upp siffrorna, utan de stora operatörerna.

Mot Telia har det i år kommit in 403 klagomål, att jämföra med 273 samma period i fjol. En ökning med närmare 50 procent. 2003 var endast drygt vart tionde ärende Telia-anknutet, i år handlar vart femte klagomål om telekomjätten.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons