Telia feldebiterar sina Internetkunder

Under strecket
Publicerad
Annons

Det har framgått i nyhetsmedia att Telia blivit blåsta på 41 miljoner på grund av att några företag satt igång datoriserad nattlig mobiltrafik som Telia enligt avtal med Comviq hade att subventionera med utbetalning till Comviq. Det verkar inte som Comviq har rent mjöl i påsen men hur är det med Telia. Är de bättre?
Flertalet som haft ISDN-anslutning för sin internettrafik har kunnat märka att något inte stått rätt till med deras räkningar från Telia. Vid närmare granskning har det visat sig att Telia tidvis debiterat för ofrivilliga uppkopplingar dygnet runt. Debiteringarna har bevisligen i många fall skett när datorerna varit avstängda och i minst ett fall när även routern varit avstängd. Telia skyller konsekvent på kunderna och driver stenhårt in pengarna trots att uppkopplingarna inte kostar Telia ett enda öre. Telia vill inte inse att felet måste ligga på deras sida när uppkopplingar sker trots avstängd dator och router.
Ett seriöst företag skulle i Telias läge gå ut och varna sina kunder för att
oönskade uppkopplingar kan ske och be sina kunder att gå igenom räkningarna för att se om de betalat för mycket och därefter betala tillbaka det som inte varit riktigt debiterat. Telia har felaktigt debiterat ISDN-användare på många hundratals miljoner om året och vill kunna fortsätta göra detta. Vem har bäst moral Telia eller Comviq?

Lars Thuresson

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons