Telefoner i t-banan ska öka tryggheten

I dag är det nypremiär för SL:s hjälptelefoner i tunnelbanan. Första testet sker med två telefoner som installerats på stationen vid Gullmarsplan. Om försöket slår väl ut kommer flera stationer att utrustas med telefoner.

Under strecket
Publicerad
Annons

Telefonerna är ytterligare ett led för att öka tryggheten för resenärerna. De ska kunna få hjälp genom att antingen trycka in en grön eller en röd knapp. Via den gröna knappen får man kontakt med SL:s kundtjänst. Trycker man in den röda svarar Trygghetscentralen, som är igång sedan januari i år.

– Allt man kan göra för att öka känslan av trygghet och den faktiska säkerheten är bra. Samtidigt är det viktigt att framhålla att det här inte ersätter larmnumret 112, säger Maria Adolfson, SL:s presschef.
I januari införde SL ett telefonnummer som resenärerna kan ringa om de känner sig otrygga men att det inte är så allvarligt så att man vill ringa 112.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons