Teknologer skapar eldriven motorcykel

Framtidens motorcykel är ljudlös, sportig, säker och batteridriven. I alla fall om 18 blivande civilingenjörer i Linköping spår rätt. De har byggt den i ett exemplar.

Under strecket
Publicerad
Annons

Och SSSV liknar inget annat när den kommer glidande över asfalten på Sviestadbanan. En aning däcksljud, annars tystnad, lite råa ytor och en skyddsbur som tillsammans med fyrpunktsbältet ska göra att den klarar en barriärkrock i 70 km/tim.

– Budgeten var på 30 000 kronor, och vi landade där, berättar Hans Pettersen, en av teknologerna bakom projektet. Fyra grupper skapade varsitt koncept, och sedan plockade vi gobitarna.
Och projektledaren Petter Krus, professor i maskinkonstruktion vid Linköpings universitet, är nöjd med sina studenter som på bara fyra månader tagit fram en motorcykel som möter kraven både på ett uthålligt samhälle - och på nollvisionen (tanken att ingen ska dödas eller skadas i trafiken).

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons