Annons

Teknisk revolution pågår – i skidbacken

Foto: Sergey Mironov/ Sergeymironov.co

Uppkopplade snökanoner och förstärkt verklighet i skidbackarna. Skidanläggningar har blivit en högteknologisk verksamhet.

Skidanläggningarna i Sverige och Europa omsätter miljardbelopp. Därför är det knappast någon överraskning att inget lämnas åt slumpen eller vädergudarna.

Inför varje säsong görs noggranna förberedelser – och ofta stora investeringar.

För att minska risken för urspårning har tekniken bakom den perfekta skidsäsongen blivit smartare och uppkopplad. Här tar vi en titt på hur:

Laddar…

Snökanoner:

Att tillverka bra konstsnö är en konstform. Vattentillgång, markförhållanden, vind och temperatur är bara några av alla faktorer som påverkar slutresultatet.

Med mer än 100 000 snökanoner i drift är TechnoAlpin en av världens främsta tillverkare av snökanoner. För att säkerställa att kanonerna tillverkar så bra snö och har så korta driftsstopp som möjligt använder TechnoAlpin mjukvara från TeamViewer. Här finns smarta lösningar för fjärranslutningar, som gör att TechnoAlpin snabbt och smidigt kan koppla upp sig mot alla sina snökanoner – över hela världen

Tack vare detta kan kunderna mycket snabbt få hjälp att felsöka och återstarta snökanonerna. TechnoAlpin slipper därför skicka sina tekniker på långa resor för support. Och på så vis betalade sig TeamViewers mjukvara efter bara fyra månader.

– Med hjälp av Teamviewer kan vi hitta lösningar snabbare, tack vare att det är så lätt att samarbeta över flera platser, något som annars skulle ta flera timmar, säger Maximilian Hawlin, supportansvarig på TechnoAlpin.

I liften:

Leitner tillverkar bland annat skidliftar och linbanor. Företaget har på senare år dragit nytta av förstärkt verklighet, så kallade AR-lösningar, för bättre service och smidigare dokumentation. Med hjälp av en smart telefon och en uppkoppling kan tekniker få stöd av experterna på Leitners servicecenter. Även här används fjärrlösningar från TeamViewer. Leitners expert kan använda grafik direkt i telefonens video för att visa teknikern vad som behöver göras.

 En viktig del av underhållet av liftsystem är dokumentation, för att säkerställa att rätt åtgärder utförts på rätt sätt. Därför kan systemet dokumentera allt genom ett enkelt knapptryck.

– Tack vare TeamViewers lösning kan vi fixa fel snabbare, eftersom vi kan se problemet i realtid. AR gör att vi enkelt kan visa kunderna hur och vilka åtgärder som måste göras, säger Peter Rabanser, kundtjänstansvarig på Leitner.

I skidbacken:

Det är inte bara bakom kulisserna som tekniken gjort stora framsteg i skidbacken. Smarta och uppkopplade prylar blir allt vanligare bland skidåkarna. Det finns till exempel skidglasögon och hjälmar med AR-stöd. Sådana lösningar kan ge teknikintresserade skidåkare information om höjd, hastighet och navigationstips på visiret för att få ut det mesta av skidåket.

Det finns också appar med digitala skidlärare, som med hjälp av uppkopplade sensorer i pjäxorna hjälper nybörjare att ta sig ner för backen.

Ett annan teknik blivit vanligare är hjälmar med inbyggda headset, så att du kan prata med dina vänner under skidåkningen. Dessutom har många av dessa lösningar SOS-funktioner, vilket har visat sig vara livsavgörande vid räddningsinsatser.

Annons
Detta är en annons från TeamViewer , den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.