Annons

Teknikrace för att klara miljömålen

Den så kallade bränslecellsstacken sitter fram i Toyota Mirai. I bilens bakdel finns tanken för vätgas.
Den så kallade bränslecellsstacken sitter fram i Toyota Mirai. I bilens bakdel finns tanken för vätgas. Foto: Toyota

Alla biltillverkare jagar koldioxid. Men medlen för att sänka eller helst eliminera förbrukningen av bensin och diesel skiljer sig åt, och flera teknikspår utvecklas parallellt.

Publicerad
Kia Soul finns i ett rent eldrivet utförande och kostar då cirka 370 000 kronor. BMW i3 är också eldriven och kostar cirka 340 000 kronor.
Kia Soul finns i ett rent eldrivet utförande och kostar då cirka 370 000 kronor. BMW i3 är också eldriven och kostar cirka 340 000 kronor. Foto: Eric Lund

Kommer Volkswagenskandalen att leda till dieselmotorns snara död? Direkt efter avslöjandet i höstas drog vissa bedömare den slutsatsen. Samtidigt har bilindustrin de senaste 10–15 åren investerat såväl miljarder i utvecklingskostnader som prestige i dieseltekniken.

Kia Soul finns i ett rent eldrivet utförande och kostar då cirka 370 000 kronor. BMW i3 är också eldriven och kostar cirka 340 000 kronor.

Foto: Eric Lund Bild 1 av 5

Toyotas bränslecellsbil Mirai vid en vätgasmack.

Foto: Toyota Bild 2 av 5

Volvo satte sin första laddhybrid i produktion 2012. Den nya modellgenerationen är förberedd från början, som här den nyligen lanserade sedanmodellen S90.

Foto: Volvo Bild 3 av 5

Honda börjar i år sälja bränslecellsbilen Clarity på vissa marknader.

Foto: Honda Bild 4 av 5

Den stora suv-modellen GLE 500e från Mercedes-Benz kombinerar en bensindriven V6-motor med eldrift. Batteriet kan laddas exempelvis vid de laddstolpar som blir allt vanligare i parkeringshus och vid köpcentrum.

Foto: Eric Lund Bild 5 av 5
Annons
Annons
Annons