Teknikrace för att klara miljömålen

Den så kallade bränslecellsstacken sitter fram i Toyota Mirai. I bilens bakdel finns tanken för vätgas.
Den så kallade bränslecellsstacken sitter fram i Toyota Mirai. I bilens bakdel finns tanken för vätgas. Foto: Toyota

Alla biltillverkare jagar koldioxid. Men medlen för att sänka eller helst eliminera förbrukningen av bensin och diesel skiljer sig åt, och flera teknikspår utvecklas parallellt.

Under strecket
Publicerad
Kia Soul finns i ett rent eldrivet utförande och kostar då cirka 370 000 kronor. BMW i3 är också eldriven och kostar cirka 340 000 kronor.

Kia Soul finns i ett rent eldrivet utförande och kostar då cirka 370 000 kronor. BMW i3 är också eldriven och kostar cirka 340 000 kronor.

Foto: Eric Lund
Toyotas bränslecellsbil Mirai vid en vätgasmack.

Toyotas bränslecellsbil Mirai vid en vätgasmack.

Foto: Toyota
Volvo satte sin första laddhybrid i produktion 2012. Den nya modellgenerationen är förberedd från början, som här den nyligen lanserade sedanmodellen S90.

Volvo satte sin första laddhybrid i produktion 2012. Den nya modellgenerationen är förberedd från början, som här den nyligen lanserade sedanmodellen S90.

Foto: Volvo
Honda börjar i år sälja bränslecellsbilen Clarity på vissa marknader.

Honda börjar i år sälja bränslecellsbilen Clarity på vissa marknader.

Foto: Honda
Den stora suv-modellen GLE 500e från Mercedes-Benz kombinerar en bensindriven V6-motor med eldrift. Batteriet kan laddas exempelvis vid de laddstolpar som blir allt vanligare i parkeringshus och vid köpcentrum.

Den stora suv-modellen GLE 500e från Mercedes-Benz kombinerar en bensindriven V6-motor med eldrift. Batteriet kan laddas exempelvis vid de laddstolpar som blir allt vanligare i parkeringshus och vid köpcentrum.

Foto: Eric Lund
Annons

Kommer Volkswagenskandalen att leda till dieselmotorns snara död? Direkt efter avslöjandet i höstas drog vissa bedömare den slutsatsen. Samtidigt har bilindustrin de senaste 10–15 åren investerat såväl miljarder i utvecklingskostnader som prestige i dieseltekniken.

Att utvecklingen tog fart på 2000-talet beror på den lägre förbrukningen jämfört med bensinmotorer. När kraven på lägre utsläpp av koldioxid skärptes i omgångar var ökad användning av diesel den genaste vägen. Biltillverkarna har pressat förbrukningen till nivåer som få trodde var möjliga på 1990-talet. Ändå finns stora problem kvar att lösa. Ett av dem är utsläppen av hälsovådliga kväveoxider. På alltfler håll i världen höjs politiska röster för att radikalt minska användningen av fossila bränslen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons