Curatorerna Asrin Haidari och Emilyn Falén mötte Gunilla   Palmstierna-Weiss i ett samarbete på Tensta konsthall. Nu har de gjort en utställning med hennes verk på Moderna museet. ”Urvalet är deras. De har de varit och letat i mitt lager, jag har ju mängder skisser”, säger konstnären.
Curatorerna Asrin Haidari och Emilyn Falén mötte Gunilla Palmstierna-Weiss i ett samarbete på Tensta konsthall. Nu har de gjort en utställning med hennes verk på Moderna museet. ”Urvalet är deras. De har de varit och letat i mitt lager, jag har ju mängder skisser”, säger konstnären. Foto: Lars Pehrson

”Teaterchefens svar: ’Gulligt när ens fru hjälper sin man’”

Gunilla Palmstierna-Weiss är världskänd för sina insatser inom teatern, inte minst sitt långa samarbete med Ingmar Bergman. Men när hennes scenografi fick för mycket uppmärksamhet blev regissören rasande.

Nu visas hennes skisser och keramik i ett retrospektiv på Moderna museet.

Publicerad

En tillfällig solglimt mellan de grå skyarna lyser upp scenografen och keramikern Gunilla Palmstierna-Weiss balkong, en veritabel vinterträdgård fylld av grönska. Den ljusa våningen högt upp på Södermalm i Stockholm är hennes hem sedan länge. På ett bord innanför entrén ligger ett antal av hennes kostymteckningar och skisser till några av 1960- och 70-talens mest uppmärksammade teateruppsättningar i Europa. Många av dem visas nu på Moderna museet i utställningen ”Tecknade scener 1964–1984”.

– Jag har samarbetat mycket med Tensta konsthall och då särskilt med Asrin Haidari och Emily Fahlén. Utställningen är deras idé, säger Gunilla Palmstierna-Weiss medan vi slår oss ned i var sin snygg soffa.