Teaterchefen: ”Världen sitter i husarrest”

Film- och teaterregissören Kirill Serebrennikov på Gogolcentret i Moskva.
Film- och teaterregissören Kirill Serebrennikov på Gogolcentret i Moskva. Foto: Denis Sinyakov

”Konsten kan man lida lite för”, säger Rysslands mest ansedda regissör. Kirill Serebrennikov berättar i en exklusiv intervju om livet efter att han dömdes för förskingring – om relationen till makten och att regissera på distans.

Publicerad
”Livet i Ryssland är oförutsägbart. Jag behandlar det med en viss grad av fatalism”, säger den ryske regissören Kirill Serebrennikov.

”Livet i Ryssland är oförutsägbart. Jag behandlar det med en viss grad av fatalism”, säger den ryske regissören Kirill Serebrennikov.

Foto: Denis Sinyakov
Nurejev gestaltad av Vladislav Lantratov i Kirill Serebrennikovs kontroversiella balett från 2017.

Nurejev gestaltad av Vladislav Lantratov i Kirill Serebrennikovs kontroversiella balett från 2017.

Foto: Pavlo Rychkov / Bolsjojteatern
”Det här språket, kulturen, upptäckterna inom konsten, gör att livet blir lite mer uthärdligt”, konstaterar den ryske regissören Kirill Serebrennikov.

”Det här språket, kulturen, upptäckterna inom konsten, gör att livet blir lite mer uthärdligt”, konstaterar den ryske regissören Kirill Serebrennikov.

Foto: Denis Sinyakov
Annons

MOSKVA På en av Rysslands mest framträdande teaterscener, Gogolcentret i Moskva, råder det ingen tvekan om vem det är som bestämmer. Teaterchefen Kirill Serebrennikov glider in bakom scenen. Iklädd skinnjacka och mjukiskläder rör han sig smidigt över bänkraderna i trä och tittar till repetitionen av ”En vanlig historia”, baserad på författaren Ivan Gontjarovs debutroman.

Han tar på sig ett munskydd. Pandemin har påverkat scenkonsten i Ryssland lika mycket som i andra länder.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons