Annons

Bach, Brahms, min mamma och jagTeater som visar att smärtgränsen är nådd

Nils Peder Holm, regissör och skådespelare, i monologen ”Bach, Brahms, min mamma och jag” – en uppsättning som spelas under knapphetens stjärna.
Nils Peder Holm, regissör och skådespelare, i monologen ”Bach, Brahms, min mamma och jag” – en uppsättning som spelas under knapphetens stjärna. Foto: Marta Cicionesi

De drastiska besparingarna som Skillinge teater ålagts präglar årets huvuduppsättning. Monologen ”Bach, Brahms, min mamma och jag” är en hyllning till musikens mästare och en reflektion över konstens villkor.

Publicerad

När Region Skåne efter förra höstens val fick en ny, borgerlig majoritet ålades den helt färska kulturnämnden ett sparbeting om 17,1 miljoner kronor i 2019 års budget. Det beslutet kom att slå hårt mot det fria teaterlivet i Skåne.

Nämnden valde nämligen att inte nafsa på långsiktiga verksamhetsbidrag, men bestämde i gengäld att samtliga så kallade sökbara utvecklingsbidrag skulle frysas. Det är sådana pengar som de fjäderlätt organiserade scenkonstkollektiven söker och använder för att skapa sina scenproduktioner. Pengarna går bland annat till att avlöna skådespelare och konstnärlig personal under några månader, samt till kostnader för scenografi, kostym med mera.

Nils Peder Holm, regissör och skådespelare, i ”Bach, Brahms, min mamma och jag”.

Foto: Marta Cicionesi Bild 1 av 2

Scenografin har skalats ner till elva stolar som Nils Peder Holm interagerar med.

Foto: Marta Cicionesi Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons
Annons