Anna Ångström:Teater som väcker behov av att mötas

Violetta Barsotti Stephan som Hédi, med hunden Bodri, i Teater Barbaras uppsättning efter Hédi Frieds och Stina Wirséns barnbok.
Violetta Barsotti Stephan som Hédi, med hunden Bodri, i Teater Barbaras uppsättning efter Hédi Frieds och Stina Wirséns barnbok. Foto: Anders Thessing

Blir det någon Scenvår? Teatrarna är stängda, live har blivit digitalt. En exklusiv premiär – barnteater om Förintelsen – blir en påminnelse om att vi behöver mötas.

Under strecket
Publicerad

Tina Pour Davoy i Unga Klaras filmatisering av uppsättningen "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar".

Foto: Mats Bäcker

Violetta Barsotti Stephan och Anders Jansson i Teater Barbaras ”Historien om Bodri”.

Foto: Anders Thessing
Annons

Pandemin har satt liveupplevelserna på paus. Men det betyder inte att scenkonsten helt har tagit timeout. Flera teatrar gör ambitiösa filmversioner av sina uppsättningar att se hemma istället, som Teater Galeasens nervigt konsekventa ”Är det krig än?” och Unga Klaras dystopiska ”De kommer att drunkna i sina mödrars tårar” (visas t o m 31/3). Dramaten har just presenterat en generös, internationell digital teaterfestival och den som suktar efter mer scenkonst kan spana på olika play-tjänster, som Kungliga Operans.

På många håll repeteras det försiktigt med förhoppningar om en möjlig scenvår live. Premiärdatum droppas med reservationer. Några djärva aktörer, som Dansens hus och MDT i Stockholm, har gått ut med hela repertoaren – som ett rop: ”Vi finns. Vi arbetar. Vi längtar efter publiken.” Skånes dansteater satsar på en livestreamad urpremiär av Mari Carrascos nya verk (20/2). Malmö stadsteater gör sammaledes med familjeföreställningen ”Kejsarens nya kläder” (13/2) och bjuder in publiken att chatta med ensemblen. Helsingborgs stadsteater ska köra Zoomteater och Östgötateatern lockar stolt med 40 digitala projekt, alltifrån radioteater till soppdito. En kreativitets-boost.

Annons
Annons
Annons