TEATER Rebeller utan motiv brinner inombords

Under strecket
Publicerad
Annons

Scentralen på Kilen, Kulturhuset, stockholmFria händer av Lisa YdringRegi: Johan ForslundMedv: Niclas Järvklo, Catharina Cavalli, David Boati

Kilen har under hösten upplåtit sin svarta låda åt unga påhittiga scenkonstnärer och fortsätter nu projektet med en nyskriven pjäs av Lisa Ydring. Fria händer är ett triangeldrama om rastlösa ynglingar på jakt efter kickar i tillvaron men utan övertygelser. Rebeller utan motiv.
Ta bara köksscenen i inledningen. Två militanta veganer diskuterar sitt senaste attack mot en kebabrestaurang medan de glufsar i sig falukorv. Utan humor eller ironi. Det viktiga är att göra något och sluta upp bakom det, påstår Olle i ett försök att snacka bort sitt hyckleri. Han och kompisen Silver dras till varandra i kraft av inbördes alienation, de bekänner sig till handlingar utan att leva upp till dess idéer och lever ett svenssonliv med hemlösa identiteter.
Den tredje i gänget är Rut, en lättfärdig tjej som gått och blivit gravid. Hennes far är journalist och intresserar sig mer för ligan hon umgås med än barnet hon bär på. Han förskjuter dottern bara för att ta upp jakten på henne och hennes kumpaner.
På ytan är Ydrings skildring kusligt trivial och antyder vissa gemensamma drag med den slentrianmässiga extremismen i Clockwork Orange. Till och med en osäkrad revolver hanteras som varje annat föremål. Dialogen är beskedlig, men andas aggression. Man rör sig i ett hushåll uppställt i stationer, från kök till toalett, men med en kylig rumslig distans.
Hela iscensättningen präglas av denna kontaktlöshet. Handlingsfragment planteras i flyktiga scener bara för att tas upp i senare avsnitt, om än aldrig uttömmande. Dialogen hackas upp av pauser, liksom dramaturgin i avbrott.

Annons
Annons
Annons