Annons

Tätt mellan verken på Liljevalchs vårsalong

Imorgon öppnar Vårsalongen, en 92-årig konsthallstradition och Liljevalchs givna publikfavorit. Årets jury har varit generös med att anta verk och utställningen är tätare hängd än på länge.

Uppdaterad
Publicerad

Medan den hårdfrusna snön ännu gnistrar i den eventuella vintersolen på parkeringsplatsen mellan Liljevalchs och Saltsjön – den parkeringsplats som snart ska rymma den kommunala konsthallens stora tillbyggnad färdig till hundraårsjubileet år 2016 – är Vårsalongen över oss.

Stans kulturtavlor, de kommunala reklamplatserna på lyktstolpar med mera, är fulla av Liljevalchs affischer – i år med mönster av färgglada runda ringar. Deras grafiska profil är en flirt med de papperspåsar för lösgodis som fanns när formgivarna i Pasadena Studio, Maria Loohufvud och Anton Hull, var barn. Färgställningen, som även går igen i utställningskatalogen, är i 70-talsgröna, gula och orange toner. Kanske har de inspirerats av det som konsthallschefen Mårten Castenfors säger när han ger SvD en tidig vip-visning någon dag innan vernissagen:

Ella Tillema: Är det mitt huvud som brinner..., olja på duk.

Foto: LARS PEHRSON Bild 1 av 5

Kent Fernström, Varje grop en grav, modellbygge, wellpappkartong på bord.

Foto: LARS PEHRSON Bild 2 av 5

Gunnel Åberg: På väg till sjön, textilapplikation.

Foto: LARS PEHRSON Bild 3 av 5

Inga Hjolman: Kalven, träskulptur.

Foto: LARS PEHRSON Bild 4 av 5

Anna Karin Pettersson. Spets spets, virkad duk på hönsnät.

Foto: LARS PEHRSON Bild 5 av 5
Annons
Annons
Annons
Annons