X
Annons
X
Konst
Recension

Form och färg - André Lhote och svensk kubism Tätt hängd utställning lyfter bortglömda verk

Premium

Prins Eugen och Georg Pauli kom först till André Lhote. I deras efterföljd åkte omkring 200 svenska konstnärer till Paris för att studera för den franske konstnären. Nu visas flera av dem på Waldemarsudde i en utställning med många i dag okända namn.

André Lhote, ”Stilleben”, odaterat. Akvarell och blyerts.
André Lhote, ”Stilleben”, odaterat. Akvarell och blyerts. Foto: Moderna Museet

Vem var André Lhote? Den konsthistoriskt bevandrade vet antagligen att det var en fransk kubist men har kanske svårare att lyfta fram något enskilt verk.

När Prins Eugens Waldemarsudde nu presenterar konstnären både med en utställning och en bok är det dock mer i rollen av pedagog än som konstnär. Lhote hade från 1910-talet till det tidiga 60-talet ett imponerande stort antal elever, däribland namnkunniga internationella konstnärer och fotografer som Tamara De Lempicka, Louise Bourgeois och Henri Cartier-Bresson.

André Lhote, ”Stilleben”, odaterat. Akvarell och blyerts.

Foto: Moderna Museet Bild 1 av 4

Georg Pauli, ”Badande ynglingar”, 1914. Olja på duk.

Foto: Nationalmuseum Bild 2 av 4

Agda Holst, ”Modellstudie”, 1921. Olja på duk.

Foto: Waldemarsudde Bild 3 av 4

Lars Gynning, ”Röd dansös”, odaterad. Vävd tapet.

Foto: Viveca Ohlsson, Kulturen Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X