Annons

Tätare lärare, inte lärartäthet

Publicerad

Att Sverige övergivit enhetsskolan etableras nu som favoritförklaringen till den svenska skolans klena resultat i internationella tester. Men hade det funnits en skolmodell som är överlägsen alla andra kan man fråga sig varför inte alla världens skolor infört den vid det här laget. Det saknas ju inte erfarenhet. Bokstavligen miljarder barn har gått i skola och det finns enorma mängder forskning om vad som hänger samman med resultat i skolan.

Det visar sig att ganska många modeller fungerar. Montessori eller pluggskola eller annan pedagogik kan alla ge resultat. Likväl finns det gemensamma nämnare bakom lyckade modeller. Lärprofessorn John Hattie sammanfattar sin enorma sammanställning av 55.000 studier med 90 miljoner elever i en mening så här: det är vad lärarna gör som spelar roll. Vill man söka korta svar på hur skolan kan förbättras så handlar det om kompetenta lärare.

Annons
Annons
Annons
Annons