Steve Sem-Sandberg:Tarkovskij öppnar inre rum i yttre landskap

Genom att i sin självbiografiska film ”Spegeln” foga in en dokumentär scen där Röda armén vadar genom ett träsk, befäste Andrej Tarkovskij länken mellan sin egen historia och nationens. Det privata och det allmänna tvinnas till en och samma sköra livstråd

Under strecket
Publicerad
Annons

Andrej Tarkovskijs film ”Spegeln” är en självbiografisk film, men huvudpersonen och berättaren i filmen syns bara några få ögonblick i bild. Likadant är det med berättarens far, som omtalas och citeras filmen igenom men bara framträder i en enda kort sekvens. Vi hör hans röst, vi ser barnen komma springande. I nästa stund pressar fadern syskonens ansikten mot det grova uniformstyget. I klippet dessför­innan har kameran fokuserat på modern som blivit stående alldeles intill. Skådespelerskan Margarita Terechovas ansikte genomgår i den stunden en märklig förvandling. Från ena ögonblicket till det and­ra ser vi uttrycket skifta från lycka över att se familjen återförenad till smärta, sedan till förakt, nästan hån.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons