X
Annons
X
Recension

Simson och Delila Tårdrypande möte med georgisk sångkultur

Även om vädrets makter beslutat att låta operavännerna i Dalhalla förstå vem som egentligen bestämmer, visade de ändå respekt inför konsten när den är som störst. Ett par droppar förvarnade publiken efter Delilas första aria i andra akten och på ett ögonblick svidades det om. Trots prasslande regnförsäkringar satt alla blickstilla under kärleksduetten, där georgisk sångkultur mötte svensk. Enda vätskeflödet som noterades kom från ögonvrår då mötet ägde rum ovan molnen. Det vill säga i den stora sångkonstens himmel.

När tenoren Badri Maisuradze sjöng Manrico i Trubaduren i våras, delades i publiken i två läger. Undra på det, eftersom han använder två typer av röst. I solonumren påminner den om ett kraftigt armeringsjärn. Men i duetter med likvärdiga partners, såsom Hillevi Martinpelto i Stockholm och Anna Larsson här i Dalhalla, förvandlar han järnbalken till finaste silvertråd som han lindar kring varje sjungen replik.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X