Annons
X
Annons
X

Tappade trådar i De Geers ateljéer

Av Spektra, TT

Carl Johan De Geer konfronterades med sitt livs borttappade trådar.

Marianne Lindberg De Geer njöt av att rensa ut.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    I sommar ställer de ut sina respektive ateljéer på Färgfabriken i Östersund.

    Annons
    X

    – Jag har varit så jäktad att komma igång med något nytt att jag bara lagt papper och pappskivor ovanpå skrivbordet. Det har bara blivit högre och högre, jag har inbillat mig att jag vetat vad som låg under, men det visste jag inte, säger Carl John De Geer.

    Om det var precis just så hela tiden blir aldrig riktigt utrett, men bilderna från hans ateljé visar ett konstärslivs samlade papper, böcker, konst och filminspelningsrekvisita. Nu till största delen flyttat till en gammal militär exercislokal i Östersund. Om bara några timmar reser han dit själv tillsammans med frun och kollegan vägg i vägg, Marianne Lindberg De Geer. Det sista arbetet i Östersund ska de göra själva.

    Båda har haft hjälp av en tillfällig assistent, Elsa Thambert, som delat in deras respektive rum på en karta och sedan packat bit för bit. Carl Johan De Geer, 72, säger att han försökt hålla sig undan, Marianne Lindberg De Geer, 64, intygar att han varit med nästan hela tiden.

    – Jag har försökt rädda en och annan pensel, säger han först.

    Bland alla papper hittade han reportaget om kårhusockupationen som han 1968 gjorde för tidningen Se tillsammans med Anette Kullenberg. Under femton år arbetade Carl Johan De Geer som fotograf. 1967 hade han fotograferat Parismodet åt Dagens Nyheter.

    Ingen kan säga annat än att han är en produktiv och mångfacetterad konstnär, filmare och författare. Ändå fastnade han i alla ”loose ends” som hans fru säger. Textilmönstren som aldrig blev något. Alla andra tappade trådar.

    De gjorde honom sömnlös.

    – I natt har jag sovit en hel natt för första gången på kanske ett halvår. Annars har jag suttit uppe mellan tre och fem och läst och ritat. Det har varit rätt trevligt det med, då ser man soluppgången.

    ”Inte utan orsak” heter parets första gemensamma utställning, på sätt och vis en egenhändig bouppteckning, en dödsstädning. Men också Marianne Lindberg De Geers fundering om huruvida hon som pensionär kommer att ha råd att hyra en ateljé? Den nu tömda i Årsta har hon såpaskurat med en liten borste. Hela processen började för några år sedan när hon fick en cancersjukdom som hon nu friskförklarats från.

    Men kanske ännu viktigare är frågan hon fått under hela sin 23-åriga konstkarriär: ”Kan vi inte ses i din ateljé?”

    – Jag har aldrig haft någon sådan längtan. Jag tror alltid att besökarna ska upptäcka något som jag vill vara i fred med. Nu säger jag en gång för alla: kom in.

    I höst flyttar de tillbaka.

    Visas på Färgfabriken Norr i Östersund den 5 juni till 12 september. Marianne Lindberg De Geer och Carl Johan De Geer har flyttat sina ateljéer från Årsta gamla skola utanför Stockholm till Färgfabrikens lokal. Marianne Lindberg De Geer har just nu en samlingsutställning i Dunkers kulturhus i Helsingborg. Annars fungerar hennes ateljé också delvis som ett lager.

    Erika Josefsson/TT Spektra
    Stockholm TT Spektra

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X