Annons

Mobilappen som ska utmana försäkringsjättarna

De vänder sig till den nya generationens kräsna konsumenter och vill släcka ångesten som många känner för sin hemförsäkring. Hedvig heter mobilappen som hoppas ge jättarna en rejäl match på miljardmarknaden. Överskottet skänks till välgörenhet.

Under strecket
SvD Näringsliv, Katarina Hugo
Publicerad

Entreprenörerna Fredrik Fors, John Ardelius och Lucas Carlsén har fått tung finansiell uppbackning. Här med affärsängeln Sophia Bendz som investerade tidigt i försäkringsappen Hedvig.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 2
Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 2

Entreprenörerna Fredrik Fors, John Ardelius och Lucas Carlsén har fått tung finansiell uppbackning. Här med affärsängeln Sophia Bendz som investerade tidigt i försäkringsappen Hedvig.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
Entreprenörerna Fredrik Fors, John Ardelius och Lucas Carlsén har fått tung finansiell uppbackning. Här med affärsängeln Sophia Bendz som investerade tidigt i försäkringsappen Hedvig.
Entreprenörerna Fredrik Fors, John Ardelius och Lucas Carlsén har fått tung finansiell uppbackning. Här med affärsängeln Sophia Bendz som investerade tidigt i försäkringsappen Hedvig. Foto: Tomas Oneborg

Över 90 procent av svenskarna har en hemförsäkring och marknaden har länge dominerats av ett fåtal stora aktörer. Det vill fintechbolaget Hedvig ändra på. Problemet, menar grundarna, är att det finns en uppenbar intressekonflikt i branschen. Processen för att få ut ersättning är onödigt krånglig vilket gör att man kanske inte ens bryr sig om att försöka. Det tjänar försäkringsbolagen på.

Annons
Annons
Annons