X
Annons
X
Krönika

Jonas Fröberg: Tänk på det här om du vill vara miljövän i tjänstebilsdjungeln

Klockan slår 23, kaffekoppen står kall invid datorn på köksbordet och huvudet sjuder av trötthet efter googlingar på "vilken tjänstebil ska man välja?", "diesel eller laddhybrid", "väntetid laddhybrid" samt "är diesel smutsig 2018?".

Är kanske en laddhybrid lösningen för dig? – och kan du vänta ett halvår innan du får bilen? Det är svårt att vara miljövän i tjänstebilsdjungeln.
Är kanske en laddhybrid lösningen för dig? – och kan du vänta ett halvår innan du får bilen? Det är svårt att vara miljövän i tjänstebilsdjungeln. Foto: Anders Wiklund/TT

Det har aldrig varit svårare att välja tjänstebil: dieselskandalern och obesvarade frågor om dieselbilar verkligen är rena i dag gör att dieselbilen alltjämt är ifrågasatt. Samtidigt brer väntetider på ett halvår ut sig för flera av de populäraste laddhybriderna (där du kan köra runt fem mil på el innan förbränningsmotorn tar vid) som Volvo V60/V90 eller Passat GTE. Lägg till att det knappt finns elbilar med lång räckvidd.

Är kanske en laddhybrid lösningen för dig? – och kan du vänta ett halvår innan du får bilen? Det är svårt att vara miljövän i tjänstebilsdjungeln.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X