X
Annons
X

Tänk gott - sov gott

Sömnpiller är en snabb lösning medan terapi är en långsiktig. Så ser alternativen ut för den som har svårt att sova. Kognitiv beteendeterapi kräver hårt arbete men ger hjälp utan biverkningar.
– Terapin har absolut hjälpt mig. Numera händer det till och med att jag sover hela natten, säger Karin, 50 år.

– Att bara stänga av eller tränga undan de negativa tankarna är sällan någon lyckad strategi. Tankar är ju lite speciella på så sätt att ju mer man försöker låta bli att tänka på en viss sak, desto svårare blir det att låta bli, säger psykologen och forskaren Markus Jansson.
– Att bara stänga av eller tränga undan de negativa tankarna är sällan någon lyckad strategi. Tankar är ju lite speciella på så sätt att ju mer man försöker låta bli att tänka på en viss sak, desto svårare blir det att låta bli, säger psykologen och forskaren Markus Jansson.

Försäljningen av sömnmedel har ökat med 30 procent i Sverige sedan början av 1990-talet. Det skrivs i dag så många recept på sömnpiller att det räcker till en halv miljon svenskar – eller hela Göteborgs befolkning – varje natt.
Samtidigt visar modern forskning att det bästa botemedlet mot sömnstörningar – åtminstone på lite längre sikt – är kognitiv beteendeterapi (KBT). Till skillnad från sömnmedel har den inga biverkningar.
– Det finns ett starkt samband mellan psykologiska faktorer och sömn, särskilt när det gäller insomnia, sömnlöshet, som är den vanligaste sömnstörningen. Många ligger vakna på nätterna och ältar sina bekymmer, men med hjälp av KBT går det att ta makten över tankarna så att man kan slappna av och somna, säger psykologen och forskaren Markus Jansson.

– Att bara stänga av eller tränga undan de negativa tankarna är sällan någon lyckad strategi. Tankar är ju lite speciella på så sätt att ju mer man försöker låta bli att tänka på en viss sak, desto svårare blir det att låta bli, säger psykologen och forskaren Markus Jansson.

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X