Taktfasta fötter dansar i New York

Under strecket
Publicerad
Annons

New York Fötterna rör sig taktfast över den halvgenomskinliga ytan. Flamencodansarens skor lämnar spår i det mjölkvita och skapar ett mönster som blir en del av verket - en allusion till actionpainting.
”Endless limit” heter den svenska konstnären Maria Fribergs nya video som premiärvisades på Sara Meltzer Gallery i New York förra lördagen. I en ändlös loop dansar mannen vidare på sin begränsade yta. Han är filmad underifrån, men hans fötter rör sig framför oss eftersom videon är projicerad på en (mjölkvit) plastskärm som hänger i sköra trådar i taket. Det är ett vackert verk.
Liksom i tidigare arbeten undersöker Maria Friberg mannen och hans roller i dagens samhälle. Här får dansen symbolisera de strikt koreograferade möjligheter han har. För att vara en lyckad man måste man hålla takten, inte gå över gränserna och hålla sig inom ramarna för vad en man förväntas göra. Som att tjäna pengar, äga åtminstone en kostym, aldrig förlora kontrollen Visst är det så att män och kvinnor har en betydligt större
frihet i dag att bestämma vad som är manligt och kvinnligt, vad man/män får göra och inte. De sociala konventionerna har dock inte påverkats särskilt mycket av queerdebatten ännu.
Maria Friberg har i flera tidigare verk närstuderat Mannen, till exempel i verket Atlanter som hon gjorde som offentlig utsmyckning för ett hus i Helsingborgs hamn. Där är det inte en antik atlant utan en nutida businesskille som håller upp huset - och därmed ordningen. I videon ”Somewhere else” testar de Stureplansviktiga männen gränserna när de rör varandra alltför intimt under konferensbordet. I ”Blown out” kämpar mannen, utan kostym den här gången, mot de skummande vågorna. Till synes utan kontroll, men han visar inga tecken på att vara särskild berörd av det. En riktig man håller masken i sin kamp.

Utställningen pågår t o m den 10 januari 2004 på Sara Meltzer Gallery, 516 West 20th Street i New York.

Annons
Annons
Annons