Logga in för en bättre upplevelse.
Marianne Lindberg De Geer om Norén, Vilks och sina egna krämpor.
Lars Noréns pjäs lockar fram oerhört starka skådespelarinsatser som berör betraktaren.
Teaterhistoriens många lager levandegörs i Suzanne Ostens återkomst till Lars Noréns dramatik.
98 år blev hon, Hédi Fried.
Susanna Popova: Det tar emot att läsa ut den sista dagboken.
Maximteatern går i graven med en svart Lars Norén-komedi med metoo-tema.
Lars Noréns ”Stilla liv” har blivit en labyrintisk installation på Nationalmuseum.
Ett rent diaboliskt sug utgår från Lars Noréns dagboksvärld.
Norén kommer smärtsamt nära i Agnes Jakobssons seriegestaltning.
Dramaten är slagen i spillror i ”Natthärbärget” – en akut bild av kriget i Ukraina.
KULTURDEBATT | Varför ska somliga utnämnas till genier?
”Det är en vacker, om än otäck, iscensättning.”
”Det är bara att stiga rakt in i dikterna, lämna alla kritikerformler”, skriver SvD:s recensent om Lars Noréns samlade dikter.
När barnen försvinner med sin mamma blir firandet en prövning, skriver Carl Cederström.
SvD:s Lars Ring läser Suzanne Ostens självbiografi.
Regissören Eirik Stubøs återkomst till Kulturhusets Stadsteatern ger inte full utdelning.
Levande och döda ur den trasiga, skånska kärnfamiljen återförenas i Lars Noréns nya pjäs.
Nätauktionen hos Bukowskis inbringade 2,2 miljoner kronor.
175 föremål till salu – blandade känslor hos Norén-kännaren Sara Abdollahi.
Kristoffer Leandoer slås än en gång av hur trevlig Bolin är.
Eva Ström har läst Samfundet De nios litterära kalender 2021.
Sara Abdollahi: Låt inte litteraturkritiken fastna i en politiskt färgad nymoralism.
Jesper Olsson: Det var som dramatiker Lars Norén blev berömd, men även som poet var han nyskapande.
Andres Lokko: Lars Norén var en underskattad komediförfattare.
Många har starka intryck av dramatikern.
Kristoffer Leandoer: Lärdomar och insikter från tiden som Lars Noréns förläggare.
Regissören och dramatikern har avlidit vid 76 års ålder.
Fick försvara varför hon ville sätta upp en pjäs.
Lars Ring: Kan inte jämföras med några andra än Strindberg och Bergman.
Sara Abdollahi: Sara Abdollahi: Håller högre kvalitet än det mesta i Sverige.
Ylva Lagercrantz Spindler: ”En dag försvinner allt – precis som teatern”, sa han.
Debuterade 1973 som scendramatiker med ”Fursteslickaren” – skandal på Dramaten.
Lars Ring: Begreppet är slitstarkt – men hur uppstod det?
Albert Bonniers Förlag ska trycka ny upplaga av ”En dramatikers dagbok”.
Stina Oscarson: Om detta är konst förstår jag dem som föraktar kultureliten.
Offentliga elakheter har varit en egen genre så länge det funnits litteratur.
Podden Dramaqueen inleder tungt med premiär av Lars Noréns ”De sista rummen”.
En familjemiddag förvandlas till en plågsam natt då allt ska sägas, allt våld ska spelas ut och språket ska gnistra av hat och sexualitet.
Anna Bjelkerud imponerar särskilt som modern i ”Lång dags färd mot natt” – ett urdrama som ekar antiken men också ligger till grund för en modern psykologisk realism.
”Destruktiva krafter härjar i Sverige”, skriver Jon Fosse.
Länken mellan liv och konst – var finns den?
Här kommer ingen undan – ”Andante” är den första pjäsen i en trilogi om att förlora sig själv, sina minnen och sitt språk.
Åldrande och demens i tre pjäser – nu är det dags för ”Andante”, första delen i Lars Noréns trilogi som spritts över olika teatrar.
Bråk och missnöje, eller en fridfull jul och tindrande barnögon.
Göran Eriksson: Senast om 35 dagar ska Sverige ha en ny regering – annars blir det extraval.
Nya samarbeten med Cirkus Cirkör samt europeiska teatrar, Adam Lundgren som Hamlet och två pjäser av Tennessee Williams är något av innehållet i Dramatens vår.
Bo Cavefors, legendarisk och skandalomsusad förläggare, har avlidit 82 år gammal.
Gruppen Ensembleverket sätter upp sista delen av en trilogi om en samtid präglad av ensamhet och katastrofstämningar.
Lars Ring: Efter mängder av egna uppsättningar, gästspel och olika evenemang är nu Bergmanfestivalen 2018 slut.
Dagbok