Logga in för en bättre upplevelse.
Frostiga Stockholmskonflikten har blivit storpolitik.
Carlson (KD) uppmanar resenärer att vara vaksamma i tåg- och kollektivtrafiken.
S-politiker: Problemet är regeringens passivitet.
Underhåll är inte tillräckligt, skriver Tågföretagen och Øresundsbro Konsortiet.
Kan behövas av militära skäl • ”Har inte förstått innebörden av det”, säger Trafikverkets chef.
Finns det ett gap mellan arkitekter och vanligt folk i synen på vad som är vackert?
Nytt besked från regeringen kritiseras av oppositionen och lokala företrädare.
Debattörer: Frånvaron av en nationell agenda skiljer ut oss från stora delar av vår omvärld.
Stefan Fölster: Svenska skattebetalare har tvingats finansiera åtskilliga kalkoner.
Nya infrastrukturministern Andreas Carlson (KD) ställer om – från snabbtåg till bilar och flyg.
Replik | Svenskt Näringsliv: Konkurrens är både nödvändigt och positivt.
Regeringen vill öka anslaget för vägunderhåll från 16,2 till 17,2 miljarder i budgeten för nästa år.
Är det ett snöpligt stopp för en samhällsnyttig satsning, eller dödsstöten för en infrastrukturpolitisk gökunge?
Per-Ola Olsson: Med skrotade höghastighetsbanor försvinner ett stort svart hål.
Oro i berörda kommuner för vad regeringsskiftet innebär.
Vad kan vi lära oss idag av det mirakel som inträffade i 1940-talets Stockholm?
Om gränserna stängs igen ska Danmark och Sverige värna möjligheterna att hålla två rutter öppna: Från Skåne till Köpenhamns flygplats Kastrup och från Själland via Sverige till Bornholm.
Replik: Det finns ekonomiskt utrymme för större järnvägsinvesteringar.
S-politiker: Vi utgår från att regeringen gör om Trafikverkets förslag.
Staten har ofta svårt att backa från projekt vars kostnader ökat mycket kraftigt, redan på planeringsnivån.
Kristoffer Tamsons (M): Dags att ifrågasätta regelverk med utdragna överklaganden.
Professor emeritus Jan-Eric Nilsson: Granskning av stora projekt visar hur kostnaderna har skenat.
M-politiker: Det är fel att straffa våra invånare.
Miljarderna går främst till järnväg – trots att vägsatsningar är mer lönsamt.
C i slutreplik: Falska motsättningar när SD beskriver trafiken.
SD: Cykelbanor har byggts ut på bekostnad av körfält för bil och buss.
C: Ett enormt steg mot ett klimatsmart och mer hälsosamt samhälle.
Forskare sågar regeringens infrastrukturplan.
Regeringens utredare: Regering och riksdag bör kunna fatta beslut redan nästa år.
Ingår i regeringens plan för infrastruktur.
König Jerlmyr och Larsson: Vi kan inte lamslå Stockholms tillväxt på grund av förhastade analyser.
Investering behöver inte leda till positiva klimateffekter, anser fem forskare.
Ska utreda en avveckling av Bromma flygplats och flytt till Arlanda.
Ministern lovar att de nya stambanorna inte ska tränga ut andra väg- och järnvägsbyggen.
Regeringen satsar 177 miljarder på väg och järnväg de kommande åren.
”Inte kan väl ett nyliberalt mikroparti få kidnappa processen.”
Ygeman: Blir en mer strömlinjeformad process.
Kristersson (M): ”En mycket bättre idé i grunden.”
SJ uppgav i förra veckan att man bryter avtalet med Mälardalstrafik i förtid.
Maria Ludvigsson: Det lät som en bondauktion på P1 i morse.
Professor: Kan såväl betongen som stålet bli klimatneutrala blir kalkylen helt annorlunda.
Professorn tror i stället på en elrevolution.
Slutreplik: Chefslobbyisten för HH2030-gruppen bortser från många viktiga aspekter.
Sju handelskammare: Nuvarande förslag riskerar att bromsa avgörande utveckling.
Trafikverket: För att klara miljömålen kan bensinpriset behöva höjas till 50 kronor litern.
Fyra forskare: Trafikverket planerar fortfarande för ökat bilresande.
Nu ställs krav på nya miljarder till kollektivtrafiken – ministern vill inte lova något.
Nya stambanor bör byggas om nyttan överstiger kostnaden.
Moderaterna och Kristdemokraterna backar från utfärdade löften om att knyta ihop Sverige med klimatsmart och hållbart resande, ökat bostadsbyggande och förstorade arbetsmarknadsregioner.
I stället för fortsatta samtal låsta till Sverigeförhandlingens höghastighetsbanor har vi vid flera tillfällen fört fram att vi önskar få till breda samtal om järnvägens framtida utveckling i Sverige.