Logga in för en bättre upplevelse.
Ordförandena för tre universitet: Ett så kommersialiserat synsätt leder fel.
Johanna Trapp: Systemet snedvrider både forskning och utbildning.
Replik om forskningsanknytningen i den högre utbildningen.
Debattörer: Utbildningsministern bör agera för att säkra kvaliteten på utbildningarna.
Debattör: Överteoretisering av högre utbildning skapar problem.
Adam Yngve: Är den akademiska friheten i Sverige hotad?
Henrik Dalgard: Dagens antagningssystem till universitet och högskolor är för centralistiskt.
Replik om ”akademisk inavel” vid svenska universitet och högskolor.
Hansson och Rothstein: Rekryteringen vid internationella toppuniversitet är markant annorlunda.
Över 300 000 antagna: ”Bara toppats under coronaåren.”
Debattör: Glädjebetygen är inte det enda problemet i valet av nya studenter.
Mats Målqvist: Stoppet för finansiering av utvecklingsforskning är ett hot mot akademins frihet.
Sveriges förenade studentkårer: Resurstilldelningssystemet behöver förändras i grunden.
Lärosäten försöker stoppa fusk med Chat GPT – första studenten avstängd i Stockholm.
Tove Lifvendahl: Björn Söder ger en realtidslektion i värdet av begränsning av statens makt.
Ligger det någonting i akademins kritik, eller är farhågorna överdrivna?
Susanna Popova: De kanske är så här framtiden ser ut?
Tove Lifvendahl: Svenska lärosäten måste ha bättre kontroll över vem som släpps över bron.
Susanna Popova: Politiseringen av svenska universitet fortgår med oförminskad styrka.
Naturvetarna: Omodernt, ohälsosamt och familjefientligt.
Replik | Förvaltningschef: Ministerns åtgärd är välkommen – men får för liten effekt.
Mats Persson (L): Forskarna måste få tid till kärnverksamheten.
Anna-Karin Wyndhamn: Linnéuniversitetets utlysning av en ny professorstjänst bromsar tanken.
Björn Hammarfelt: Det ständiga mätandet får negativa effekter på forskningen vid universiteten.
Bra att cancelkultur diskuteras – men inte till priset av ökad politisk styrning.
Astrid Söderbergh Widding: Högre utbildning har en grundläggande betydelse för det demokratiska projektet.
Hög tid att universiteten anpassar sig, skriver Lars Strannegård.
Slutreplik | Studentkårer: Liberala debattörers argument är verklighetsfrånvända.
Katarina Barrling: Forskare är inte alls så vidsynta som idealbilden utlovar.
Studentkårer: Vi föreslår en månads ledighet med studiemedel.
Högskolan får inte ducka för frågeställningen om cancelkultur.
En revolution som utmanar hela universitetssystemet.
KULTURDEBATT | ”Första utbildningsministern som riktar blicken mot ett allvarligt problem.”
Debattörer: En politisk detaljstyrning som saknar motsvarigheter inom den akademiska världen såväl nationellt som internationellt.
Per-Ola Olsson: Det har länge ansetts lite ofint eller otillräckligt att sakna akademisk examen.
Replik | Professor: Upprop för att få mer skattemedel missar viktiga möjligheter.
Inger Enkvist: Doktorsavhandlingar som ger ny kunskap läggs allt mer sällan fram.
Replik | Sveriges förenade studentkårer: Försvaga inte den vetenskapliga grunden.
Replik | Rektor: Storlek avgörande för placeringar på rankningslistor.
Debattörer: Håller inte måttet – bör vara högskolor istället.
Rapportförfattare: Forskning och undervisning får allt mindre del av resurserna.
”Vi spår en post covid-effekt – blir ett ökat tryck.”
Svenska institutet: Jämförbart med den svenska musikexporten.
Replik | KTH-professor: Varför anta studenter om de senare ska dissas?
Replik | Civilingenjör: Är avsaknad av examen verkligen ett problem?
Slutreplik | ”Det bör ställas högre krav på koppling till arbetsmarknaden.”
Universiteten utbildar alltför många, menar författaren David Goodhart.
Replik: Det finns fler vägar än den akademiska till förstärkta yrkesfärdigheter.
Svenskt Näringsliv och PTK: Ge högskolan mer pengar för att vidareutbilda yrkesverksamma.
Debattörer: Staten missbrukar visstidsanställningar.