Logga in för en bättre upplevelse.
Det är omöjligt att slita blicken från den lågmälda thrillern ”Reality”.
”100 årstider” blandar dokumentär och fiktion till en vemodig berättelse.
Coppolas ”Priscilla” skildrar flickdrömsmiraklet som ledde in i Gracelands bur.
Brittiska dramakomedin ”Scrapper” är inte rolig, bara ytlig.
Boxningsfilmen ”Amina” är både högklassig och förutsägbar.
Miyazakis ”Pojken och hägern” är en poetisk betrakelse över livet och döden.
Svenska ”Syndabocken” är en rå skildring av en utpressningssituation i Malta.
”How to have sex” lyfter skarpa frågor om grupptryck och samtycke.
Ridley Scotts nya film med Joaquin Phoenix inget för historienördar.
SvD guidar till det senaste på bio – och listar vilka filmer som inte är värda pengarna.
Nya ”Hunger games”-filmen utspelar sig 64 år före originaltrilogin.
Nya dokumentären är ett ambitiöst porträtt av trubaduren – men någonting saknas.
”November” skildrar de första fem dygnen efter terrorattentaten i Paris 2015.
Ultravåld och popkultur i David Finchers nya Netflix-film ”The killer”.
Mycket inknökat i ”The Marvels” – men känslan saknas.
”Fingernails” är en film om kärlek – som inte riktigt har tänkt färdigt.
Dokumentären ”Miraklet i Gullspång” är lika spännande som ”Twin Peaks”.
Systerskap i all ära – i ”Paradiset brinner” blir det mest störande stickspår.
Roy Andersson-inspirerade ”Vintersaga” låter åskådaren få syn på sig själv.
Liseberg-slashern ”Karusell” vilar på en extremt klassisk premiss – som funkar.
”Killers of the flower moon” skildrar brutalitet och kärlek, tillit och svek – på Shakespeare-nivå.
”Höstlöv som faller” är ett förtjusande drama med romkom-känsla.
Bedrövligt att se skådespelare skämma ut sig i ”Konferensen”.
Nya ”Exorcisten” framställer mest djävulen som lite jobbig.
Japanska dramat ”Love life” är lika delar trivial och absurd.
”Dumb money”– i fablernas värld kan bankerna förlora.
SvD:s recensent hyllar Mia Engbergs film ”Hypermoon”.
Framtidsskildringen ”The creator” är en visuell triumf.
”Jordens sång” är en dokumentär om kärleken, döden och naturen.
I ”De ovälkomna” triggas desperata män att gå över moraliska gränser.
”Fritt fall” är ett rättegångsdrama där vi inte kan lita på någon.
”Pushing” berättar historien om hur Dalarna blev skateboardens mecka.
Eviga frågor om arbete och fritid i ”After work”.
Branagh har inte glimten i ögat som den belgiska detektiven.
”De ostyriga” visar ett brutalt kapitel ur Nordens 1900-tal.
”Avgrunden” är något så ovanligt som en svensk katastroffilm.
”Min enastånde mamma” är en epokfilm utan inspiration.
Jan Scherman skäller under fel träd i ”Make democracy great again”.
”And the king said, what a fantastic machine” är en skamlöst underhållande historielektion.
”Doggy style” är en under bältet-komedi om djurmisshandel.
”Son of the mullah” skildrar den oppositionella journalisten Roohollah Zam.
”Myrornas herre” skildrar den homosexuella poeten Aldo Braibantis liv.
Den visuella variationen skapar nerv i ”The kings of the world”.
I läskiga ”Talk to me” hemsöks ungdomar av de döda.
Den virala Tiktok-succén ”Skinamarink” är lika spännande som en återberättad dröm.
”Houria” är en fin men spretig film om motståndskraft.
Årets storfilm har premiär • ”Som en visuellt slående komedi funkar filmen helt okej.”
”Marinette” skildrar både fotbollsspelarens tuffa uppväxt och hennes karriär.
Nya ”Mission impossible” är ett mästerstycke.
Skräckfilmen ”Insidious: The red door” är urvattnad som bioläsk.