Tåget som ger SJ konkurrens

I mars börjar MTR köra tåg på sträckan Stockholm-Göteborg. För första gången får SJ riktigt hård konkurrens på sin i särklass mest lönsamma linje. Men det är en riskabel satsning för Hongkongbaserade MTR som bland annat köpt helt nya tåg. SvD Näringsliv har besökt Stadler i Schweiz, tillverkaren som står bakom de nya tågen.

Under strecket
Publicerad
Annons

Det luktar gott av läder och textilier, ungefär som när man sätter sig i en ny bil, när vi trycker upp dörren och kliver in i MTR:s nya tåg. Inte så konstigt kanske. Tåget är så splitternytt att det ännu inte lämnat fabriken i Bussnang där Stadler har sin tillverkning.

Men vi har fått komma in för att få en första bild av hur det ser ut både på in- och utsidan av det tåg som möjligen kommer att förändra den svenska tågmarknaden. Det är en marknad som steg för steg avreglerats sedan 1980-talet och där det sedan 2012 är öppet för alla företag som vill att driva persontrafik. Först måste de bara lyckas få Trafikverket att ge dem plats på spåren.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons