Annons

Tåget ska bli snabbare för 150 miljarder

Bygg banor för höghastighetståg i Sverige för upp till 150 miljarder kronor. Det väntas regeringens utredare Gunnar Malm föreslå idag.

Under strecket
Publicerad

AVE (Alta Velocidad Española), spanska höghastighetståg som uppnår hastigheter om 300 kilometer i timmen eller mer.

Eurostar är snabbtåg som trafikerar linjer mellan London och Paris samt Bryssel. Tågen går genom tunneln under Engelska kanalen och är en variant av det franska snabbtåget TGV.

InterCityExpress, oftast förkortat ICE, är den tyska benämningen på de snabbaste tågen på tyska järnvägar. Tågen går även på vissa sträckor i grannländerna.

JR-Maglev är tåg som svävar ovanför magnetisk räls som utvecklas av Japan Railways. 2003 kördes ett bemannat JR-Maglev i 581 kilometer i timmen på en testbana.

Shinkansen är ett separat järnvägsnät i Japan som trafikeras med speciella höghastighetståg. Den första linjen öppnades den 1 oktober 1964 mellan Tokyo och Osaka.

Thalys. Höghastighetståg mellan Frankrike, Belgien, Nederländerna och Tyskland. En variant av det franska höghastighetståget TGV.

TGV (Train à Grande Vitesse). System av snabbtåg i Frankrike. TGV-tågen sattes i trafik under början av 1980-talet.

På en presskonferens klockan 11.15 under måndagen i Rosenbad lägger regeringens enmansutredare fram sin utredning om höghastighetsbanor, det vill säga banor för persontåg som gör över 320 kilometer i timmen. Med dessa banor skulle en resa Göteborg–Stockholm ta två timmar (inget stopp) eller 2.15 (två stopp) jämfört med dagens snabbaste med SJ på 2.45.

Bara lite har läckt ut från utredningen men det vore en sensation om det inte blir tummen upp för Götalandsbanan (Göteborg–Jönköping–Linköping via Ostlänken till Stockholm) och kanske något senare Europa- banan (Jönköping och ner till kontinenten).

Annons
Annons
Annons