Tackla värmeböljan – skjut upp löprundan och drick ordentligt

Sol och värme håller Sverige i ett järngrepp. Många gläds åt väderprognosen, men för hög värme kan vara farligt för vissa grupper, som barn, äldre och personer med hjärtproblem. Även för friska vuxna innebär värme en påfrestning – SvD listar råden från experter om hur man tacklar värmen.

Under strecket
Publicerad

Långholmens strandbad lockar många när värmen kommer.

Foto: Daniella Backlund

Hillevi Nyberg och Lo Lewitschnik, som ska fylla fyra år, tog sig på onsdagen till Långholmen för att bada. Lo Lewitschnik kan simma, om hon har sin hajfena på.

Foto: Daniella Backlund

Äldre är extra känsliga för värmen.

Foto: Hasse Holmberg/TT

Vatten är att föredra i värmen, gärna mineralvatten.

Foto: Hasse Holmberg/TT

Håll bostaden så sval som möjligt.

Foto: Jessica Gow/TT
Annons

Undvik hårt kroppsarbete de varmaste timmarna på dygnet. Det finns ingen anledning att helt undvika fysisk träning under värmeböljor men det kan vara bra att skjuta upp löprundan till kvällen då det hunnit bli lite svalare, enligt Daniel Oudin Åström, Forskare vid institutionen för kliniska vetenskaper, Lunds universitet.

Den som har svårt att undvika till exempel fysiskt arbete när det är som varmast bör vara noga med att dricka och försöka hålla sig så sval som möjligt.v

Annons
Annons
Annons