Annons

Tove Lifvendahl:Tacka konkurrensen för morgonkaffet

Tur för oss att kaffebryggaren varit exponerad för globalisering. Annars hade färre haft råd med den.
Tur för oss att kaffebryggaren varit exponerad för globalisering. Annars hade färre haft råd med den. Foto: Per Groth/TT
Under strecket
Publicerad

I går inföll Black Friday – en från USA importerad dag, ämnad att haussa handeln. Om min logistikplanering lyckades är jag numera förväntansfull ägare till en stengodsgryta som värms upp långsamt med hjälp av elektricitet – och i full färd med att planera söndagens middag. En enkel sökning visar att grytan under svarta fredagen kan köpas för nästan 500 kronor lägre än ordinarie pris.

Kritik mot denna kommersialismens dag saknas inte. Sedvanliga slängar mot köphets kommer från förväntat håll. Men för en familj med obetydliga ekonomiska marginaler är möjligheten att köpa en dammsugare eller en tvättmaskin några hundra- eller tusenlappar billigare inget att förminska. Inom branschen är åsikterna delade; många handlare ser hur denna dag i positiv bemärkelse kommit att bli i paritet med jul- och nyårsreor, medan branschorganisationen Svensk Handel klagar på att svenskarna fostras till ”reamonster” och att det blir svårt för de mindre aktörerna att klara konkurrensen eftersom reapriset pressar marginalerna till det yttersta.

Annons
Annons
Annons