T-banedriften: ”Vi måste vara ytterst försiktiga”

Hongkongbaserade MTR driver sedan 2009 tunnelbanan i Stockholm.
Hongkongbaserade MTR driver sedan 2009 tunnelbanan i Stockholm. Foto: Tomas Oneborg

Det måste till en rejäl säkerhetsgranskning av vem som får driva Stockholms tunnelbana. Det kräver nu flera tunga försvarspolitiker som samtidigt varnar för att främmande stater kan komma över känslig information, kartlägga medborgare och förbereda sabotage.

Under strecket
Publicerad
Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm, ansvarar för SL och den upphandlade kollektivtrafiken i Stockholms län.

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm, ansvarar för SL och den upphandlade kollektivtrafiken i Stockholms län.

Foto: Simon Rehnström
Allan Widman är försvarspolitisk talesperson för Liberalerna.

Allan Widman är försvarspolitisk talesperson för Liberalerna.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons

Upphandlingen av Stockholms tunnelbana är på väg att starta. Tisdag 15 juni börjar processen som väntas ta omkring två och ett halvt år.

Det är en jätteaffär som beräknas vara värd 40-50 miljarder kronor under elva år. Och den handlar om vilket företag som från 2025 får driva tunnelbanan.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons