Annons

Jobs keramik & textil. Lisbet Jobs och Gocken Jobs två systrar – två konstnärsskapSystrarna som klädde folkhemmet med blommor

”Sommar” av Gocken Jobs från 1964 är ett av de klassiska Jobstyger som fortfarande finns i produktion.
”Sommar” av Gocken Jobs från 1964 är ett av de klassiska Jobstyger som fortfarande finns i produktion. Foto: Staffan Löwstedt

Generationer av Jobsdyrkare får sitt lystmäte när de kreativa konstnärssyskonen Lisbet och Gocken Jobs lyfts fram i en ny bok och utställning. Förhoppningsvis leder det till att fler av deras tyger kommer i nytryck.

Under strecket
Publicerad

Anders Jobs, Kerstin Jobs och Elisabet Wisén-Jobs 1901.

Foto: Privat

Gocken (1914–95) och Lisbet Jobs (1909–61) i keramikverkstaden i Västanvik, Leksand, 1943.

Foto: Privat

Konstnären Gunnar Kaj och praktikanten Anna Andersson förbereder utställningen på Thielska. Kaj var under 1980- och -90-talet en av tre ägare till Jobsbutiken i Gamla stan.

Foto: Staffan Löwstedt

Problemet att få tag på lera under Andra världskriget var en av anledningarna till att Lisbet, och sedan även Gocken, började dekorera kakelplattor.

Foto: Staffan Löwstedt

Då även glasyr var en bristvara under kriget var textiltryck ett sätt att kunna fortsätta att verka som konstnär och samtidigt utvecklas vidare. Här tre mer fashionbetonade Jobskreationer.

Foto: Staffan Löwstedt

Gocken Jobs ”Ballad” från 1953 är ett exempel på lite stramare former.

Foto: Staffan Löwstedt

”Fru Lusta” av Gocken Jobs skapades inför NK-utställningen 1945.

Foto: Staffan Löwstedt

Lisbet Jobs i sin ateljé på Bergsunds strand i april 1933.

Foto: TT

Utsnitt ur Gocken Jobs ”Gobeläng” från 1947. Gocken tyckte egentligen att namnet var lite för pretentiöst och föredrog arbetsnamnet ”Idéassociationer”.

Foto: Staffan Löwstedt

Detalj av broderi komponerat och utfört av Elisabet Wisén-Jobs.

Foto: Christina Mattsson

Elisabet Wisén-Jobs är lite nonchalant tillbakalutad i stolen. Bredvid henne sitter Anders Jobs med parets förstfödda Kerstin i knät. I bakgrunden syns väggmålningar skapade av Elisabet, som även sytt makens dräkt.

Fotografiet som visas i inledningen av den nyutkomna boken ”Jobs keramik och textil” står i bjärt kontrast med bilder på andra samtida konstnärspar. Det är Elisabet som är subjektet, konstnär i sitt eget majestät avslappnat nedsjunken mitt i sitt verk.

Annons
Annons
Annons