Annons

Sofia Nyblom: Systrarna som ­bakade med toner

Igor Stravinskij, Astor Piazzolla, Quincy Jones och Philip Glass är bara några av de tonsättare som kom att formas av musikpedagogen Nadia Boulanger. Nu växer intresset för hennes musikhistoriska betydelse – och för den tidigt bortgångna lillasystern Lili Boulangers musik.

Uppdaterad
Publicerad
Nadia och Lili Boulanger, 1913.
Nadia och Lili Boulanger, 1913. Foto: Fondation Nadia et Lili Boulanger

Materialet kring systrarna Nadia (1887–1979) och Lili Boulanger (1893–1918) har episka proportioner. Som ett enormt rot­system förgrenar det sig över två sekler, två världskrig och de folkvandringar som följde i spåren av krig och pogromer i både Ryssland och Frankrike. Furstebröllop och världspremiärer, landsflykt och utomäktenskaplig kärlek – ingenting saknas i Boulangers ­familjesaga. Därför är det inte så underligt att Nadia Boulangers syn på musikhistorien handlade ­mycket lite om museer och konserverande formler. I stället beskriver hennes syn på konsten något som växer och förändras i symbios med tiden, som ett träd i världsalltets skog av instrument och röster.

Nadia och Lili Boulanger, 1913.

Foto: Fondation Nadia et Lili Boulanger Bild 1 av 3

Nadia Boulanger med Igor Stravinskij, 1941.

Foto: Fondation Nadia et Lili Boulanger Bild 2 av 3

Nadia Boulanger vid pianot.

Foto: AOL Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons
Annons