X
Annons
X

Sofia Nyblom: Systrarna som ­bakade med toner

Nadia och Lili Boulanger, 1913.
Nadia och Lili Boulanger, 1913. Foto: Fondation Nadia et Lili Boulanger

Materialet kring systrarna Nadia (1887–1979) och Lili Boulanger (1893–1918) har episka proportioner. Som ett enormt rot­system förgrenar det sig över två sekler, två världskrig och de folkvandringar som följde i spåren av krig och pogromer i både Ryssland och Frankrike. Furstebröllop och världspremiärer, landsflykt och utomäktenskaplig kärlek – ingenting saknas i Boulangers ­familjesaga. Därför är det inte så underligt att Nadia Boulangers syn på musikhistorien handlade ­mycket lite om museer och konserverande formler. I stället beskriver hennes syn på konsten något som växer och förändras i symbios med tiden, som ett träd i världsalltets skog av instrument och röster.

Nadia och Lili Boulanger, 1913.

Foto: Fondation Nadia et Lili Boulanger Bild 1 av 3

Nadia Boulanger med Igor Stravinskij, 1941.

Foto: Fondation Nadia et Lili Boulanger Bild 2 av 3

Nadia Boulanger vid pianot.

Foto: AOL Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X