Annons

Mikael Mölstad:Systembolagets reklammiljoner kan användas bättre

Publicerad

Hur länge ska Systembolaget få förhärliga sig själva? I princip varje pressmeddelande har en rubrik som handlar om deras popularitet. I det senaste (om en delårsrapport) handlade starten bara om ”Stark opinion för ensamrätten och högst förtroende”. (Längre ner framkom att deras omsättning minskade – liksom den svenska alkoholkonsumtionen.) Märkligast är dock deras tyck-om-oss-reklam där det satsas miljoner som kunnat bidra till något vettigare i statskassan.

Jag undrar om all denna infantila reklam ligger i linje med det uppdrag de fått av staten?

I denna propagandaarsenal tar reklamfilmerna priset. Alla har säkert sett hur super-säljexperten Jeff Perry bufflar på. Uppdraget till reklambyrån tycks ha varit: gör oss mer populära hos folket till varje pris. Ibland blir det rent bisarrt när experten tjatar på i sin überamerikanska stil. I en scen säger Jeff: ”Köp billigt – sälj dyrt”. Den väna Systembutikskvinnan svarar med ett fromt leende: ”Det är motsatsen till hur vi jobbar.” Hursa? Systembolaget köper alltså dyrt och säljer billigt? Hur rimmar det med ett statligt aktiebolags affärsidé och en alkoholpolitik som syftar till att begränsa konsumtionen genom bland annat höga priser? Bara ett absurt exempel.

Annons

Jag undrar om all denna infantila reklam ligger i linje med det uppdrag de fått av staten? Den stora frågan är dock: varför lägger Systembolaget ner massa miljoner för att bli populärast? Litar de inte på att folket tycker om dem? Svaret är: nej. Vi lever i en omtumlande tid när det gäller detaljhandel och alkoholkonsumtion. En ny generation svenskar är snart vuxna. En generation med andra alkohol- och köpvanor. De är beresta, de dricker mindre och de handlar via mobilen. Systembolaget kommer ha ett tufft jobb att hålla stången mot detta. På andra sidan finns leverantörerna som fattar vartåt vinden blåser.

Grundorsaken till tyck-om-oss-reklamen är att ägarna staten vet att Systembolaget inte kan överleva som monopol om inte folket gillar det. Många tror att Systembolagsmonopolet finns till bara för att de värnar om folkhälsan. Det stämmer inte. EU gillar förstås hälsa – men inte monopol. Däremot accepterade de folkhälsoargumentet i förhandlingarna inför EU-inträdet 1995. Men bara under förutsättningen att de inte diskriminerar europeiska producenter och att de är omtyckta. Det sistnämnda är just grunden till Systembolagets tycka-om-propaganda.

Tyvärr skapas också skrämselpropaganda. Systembolaget påstår till exempel att alkoholförsäljningen skulle öka med trettio procent om försäljningen släpptes fritt i mataffärer. Det är en ren hitte-på-siffra. Studien har nämligen utgått från att försäljningen ökar i samma takt som alkohol säljs i fler butiker med längre öppethållande (de glömde e-handeln). Kort sagt: kvasivetenskap som passar syftet.

Många äldre svenskar tror att vi är historiskt förutbestämda att ha ett alkoholmonopol likt Systembolaget. Jag menar att varje monopol har sin tid. Nästa år det 25 år sedan dagens Systembolagsmonopol infördes. Hallå politiker! Låt oss fira det med att anpassa den svenska alkoholpolitiken till verkligheten. Dags att kavla upp ärmarna. Och dessutom: se gärna till att de miljoner som Systembolaget lägger ner på sin tycka-om-oss-reklam används bättre. Gärna för att direkt förebygga missbruk och alkoholskador. Det vore betydligt effektivare.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons