X
Annons
X

”Systembolagets image är bara en bluff”

En plats i Systembolagets ordinarie sortimentet baseras enbart på försäljningssiffror. Därmed favoriseras viner som tillverkas i industriell skala – viner som hör till samma härad som den industriellt tillverkade maten, skriver tv-producenten Bo Hagström.

Av
Bo Hagström
Bo Hagström Foto: Privat

Systembolaget hävdar att deras policy är att inte sälja så mycket som möjligt. Det är ren lögn. Det finns bara ett kriterium som styr vilka viner som får ingå i det ordinarie sortimentet: de som säljer mest. Hur vinet producerats, vilken kvalitet det håller, vilka till­satser som ingår och om det är prisvärt spelar ingen roll alls. Det är vinerna som ger mest klirr i kassan som prioriteras. Som allra bäst mår Systembolaget under semestermånaden juli. Då säljer man fyra liter vin per sekund!

Bo Hagström

Foto: Privat Bild 1 av 2

Politikerna tycks inte reagera mot att monopolföretaget som ska värna den svenska dryckeskulturen i själva verket bara är en profithungrig vinstmaskin, skriver Bo Hagström.

Foto: Hasse Holmberg/TT Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X