Annons

Systembolaget vs Ängöl

Foto: Christine Olsson/TT / TT NYHETSBYRÅN

PODD | 7 juni. I dagens avsnitt av Ledarredaktionen diskuteras romantiserande alkoholreklam. Lyssna direkt här.

Publicerad

I dagens avsnitt av Ledarredaktionen diskuteras romantiserande alkoholreklam. Många har varit upprörda i veckan efter att ölföretaget Ängöl inte får behålla etiketten på sin midsommaröl. Systembolaget anser att etiketten förmedlar en “drömsk sommarkänsla”.

Flaskan föreställer den en gammal svensk festlighet. Det är högsommar, en person spelar fiol och uppklädda personer står vid en brygga, ett klassiskt Jenny Nyström-motiv. Systembolaget anser bland annat att den båt som ligger i vattnet är problematisk för att färdas på vatten utgör en riskfylld situation.

Men måste Systembolaget fatta ett sådant här beslut och borde lagstiftningen kring reklam av alkohol göras om? Det diskuterar Lydia Wålsten tillsammans med Thea Andersson, författare till rapporten “Ofullständiga rättigheter” som handlar om alkoholregleringens historia, Frank Hedman från Ängöl som har tagit fram etiketten och Jacob Lundberg, chefekonom på Timbro som har varit ute och kritiserat Systembolaget för sina reklamkampanjer, bland annat i rapporten: “Tänk på procenten”.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons