Annons

Systembolaget har lyckats lura regeringen

Regeringen har ansvar för alkoholpolitiken och tillgänglighet men har istället helt lämnat walk-over till Systembolaget att själva sätta spelreglerna. Vi kan bara gratulera Systembolaget och Carl B Hamilton till en väl utförd lobbykampanj där vinklubbar har utmålats som det stora hotet mot folkhälsan, skriver Patrik Brännfors, vd Vinoteket.

Publicerad
Vinklubbarna vänder sig till vinintresserade människor, som söker ett bredare sortiment. Det kan inte jämföras med Systembolagets hemkörning, skriver artikelförfattaren.
Vinklubbarna vänder sig till vinintresserade människor, som söker ett bredare sortiment. Det kan inte jämföras med Systembolagets hemkörning, skriver artikelförfattaren. Foto: DAN HANSSON

Vinklubbarna i Sverige står för 0,7 procent av den totala vinmarknaden. Denna marknadsandel har utmålats av Systembolaget, i en omfattande lobbykampanj, som ett så pass stort hot att de nu måste börja leverera starksprit hem till svenskarnas dörrar för att kunna berättiga sin egen existens. Systembolaget ska vara ett bolag som inte drivs av vinstintresse utan har som uppgift att genom sitt monopol värna folkhälsan. Vi ställer oss dock frågande till vilka drivkrafter som stått bakom beslutet och på vilket sätt folkhälsan värnas genom att öka tillgängligheten på bl a starksprit så brutalt.

Vinklubbarna vänder sig till vinintresserade människor, som söker ett bredare sortiment. Det kan inte jämföras med Systembolagets hemkörning, skriver artikelförfattaren.

Foto: DAN HANSSON Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons