Annons

Systembolaget förflackar utbudet

Sedan många år efterfrågar Systembolaget allt fler kartongviner. Det gör man med hänvisning till folkets preferenser och marknadsundersökningar. Men knappast med hänsyn till folkhälsan och god dryckeskultur, skriver Mats Hanzon, Mischa Billing och Lars Torstenson.

Under strecket
Publicerad

Sverige är sedan länge en spännande och intressant vinmarknad även i ett internationellt perspektiv. Kunder på Systembolaget och gäster på rikets restauranger är snabba att ta till sig nya kvalitetsviner, testa olika mat- och vinkombinationer och vara allmänt nyfikna på upplevelser i vinets underbara värld. Många producenter använder till och med Sverige som testmarknad för att känna av vinnjutarnas reaktion på nya produkter.

En rejält stor del av svensk vinpublik har sedan länge hyllat principen att dricka mindre och bättre. Men den trenden har brutits i och med introduktionen av kartongviner, som nu uppgår till över 60 procent av Systembolagets försäljning. En del av dessa är förvisso alldeles utmärkta produkter, men flertalet är distinkt ospännande, utslätade och anonyma viner som trivialiserar hela utbudet rejält.

Ju billigare vin Systembolaget köper, desto mer bidrar man till förkastliga odlingsformer och oanständiga arbetsbetingelser, skriver Mats Hanzon, Mischa Billing och Lars Torstenson.

Foto: CLAES LÖFGREN Bild 1 av 2
Foto: HASSE HOLMBERG/SCANPIX Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons