Krönika

Mikael Mölstad:Systembolaget borde visa varorna på ett bättre sätt

Mikael Mölstad

Rimligt eller rörigt? Bilden av den nyordning som infördes på Systembolaget för ett år sedan skiftar. Mikael Mölstad gör en internationell jämförelse och kommer underfund med vad han tycker.

Under strecket
Publicerad
Annons

Hur hittar du dina favoritviner på Systembolaget? Strosar du runt lite planlöst för att upptäcka dem efterhand eller går du direkt fram till hyllan där du vet att de står? Oavsett hur du gör är en sak klar. Sedan ett år tillbaka har du fått ändra dina vanor.

Med start i september förra året lanserade, som du säkert vet, Systembolaget en ny sortimentsmodell. Där ingick mer självstyre till butikerna och mer konsumentmakt till dig. Men det mest synbara var att buteljerna fick en ny uppställning i butiken. Istället för färg på vinet, prisintervall och land som förr blev det nu färg, land och pris. Med andra ord: Alla röda viner från Frankrike står ihop i prisordning från de billigaste till de dyraste.

Men det är inte en given uppställning. Skulle Systembolaget tänka som en vanlig livsmedelsbutik hade de börjat med friska och fräscha ekologiska viner – likt frukt och grönt i en butik. Därefter hade de lockat med exklusiva viner för att ge lite klass åt butiken. Längst bort i butiksvarvet hade du hittat de storsäljande boxarna – likt mejeriavdelningen, dit alla måste gå. Vid kassan hade det funnits reaviner och storsäljare på småflaskor. Allt för att locka till spontanköp när du ändå väntar i kön.

Annons
Annons

Systembolaget kunde också valt att lägga upp butiken som en traditionell vinlista. En vit och en röd avdelning uppdelad i land, region och distrikt. Söker du en bra chablis - hittar du den på vita avdelningens franska del under Bourgogne och Chablis. Det hade jag gillat men jag får samtidigt erkänna att jag har mer koll på vinvärldens distrikt än många andra.

I vårt grannland Danmark finns inget Systembolag som kan styra upplägget. Där finns också alla typer av sätt att placera buteljerna. Vanligast är en uppdelning efter land och region med rött och vitt blandat. När en dansk nyhetssajt frågade sina läsare hur folk vill ha det tyckte många att denna blandning var den bästa men allt fler förordade den svenska modellen med uppdelning på färg och sedan land.

I England har några butiker testat att ställa upp efter smaktyp. Friska & fräscha viner för sig, fylliga & smakrika för sig, söta i en egen avdelning och så vidare. En bra idé, tycker jag. Många letar ju efter ett vin som ska passa till en viss typ av mat – och söker då en viss karaktär på vinet. Om man gillar smaktypen kan det faktiskt göra detsamma från vilket land vinet kommer.

Vilken uppställning på buteljerna är då bäst? Efter att nu ha studerat de olika alternativen och efter att ha pratat med såväl kunder, som personal i systembutikerna och de ansvariga på huvudkontoret är min dom klar: Det är bra som det är nu.

Kunderna har vant sig vid nyordningen och gillar det. Personalen tycker det är logiskt. Klagomålen handlar mest om att det är svårt att följa hyllsektionerna  och veta var ett land fortsätter. Och inte minst svårt att upptäcka var det börjar. För att råda bot på detta har Systembolaget bestämt att det ska finnas landsskyltar på varje hyllsektion. Ländernas namn ska också stå på toppskyltarna. Rött och vitt vin ska kommuniceras större på allmänna skyltar. Det är bara en sak som saknas – om kunderna får bestämma: Fler länderflaggor. En färgglad flaggsymbol är tydligare än bokstäver.

All denna omsorg om kundernas önskemål gäller dock inte överallt. I Systembolagets tre vinkällarbutiker i Stockholm, Göteborg och Malmö finns inga flaggor och skyltar. I dessa exklusiva avdelningar råder vinnördarnas princip. Där ställs vinerna upp efter distrikt och druvor oavsett färg på vinet.

Att botanisera bland dessa flaskor är som att bläddra i en vinbok. Det gillar jag.

Annons
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons