Syntetiskt i dieseltanken – inte helt problemfritt

Med alarmistiska klimatrubriker pockar miljön på samvetet. Men vad kan man göra om man äger en dieselbil och inte har råd eller lust att byta till ett miljövänligare alternativ? Lösningen kan finnas på macken – om ditt fordon är godkänt.

Publicerad
Den syntetiska dieseln HVO är till sin uppbyggnad i stort sett kemiskt identisk med fossil diesel.

Den syntetiska dieseln HVO är till sin uppbyggnad i stort sett kemiskt identisk med fossil diesel.

Foto: Anders Wiklund/TT
Anders Wiklund/TT
Foto: Anders Wiklund/TT
I bland annat Sydostasien har regnskog huggits ned och ersatts av oljepalmsodlingar. Konsekvensen blir att människor, djur och växtarter trängs undan och får försämrade eller förstörda livsmiljöer.

I bland annat Sydostasien har regnskog huggits ned och ersatts av oljepalmsodlingar. Konsekvensen blir att människor, djur och växtarter trängs undan och får försämrade eller förstörda livsmiljöer.

Foto: Foto: Hong Siew Mee/Adobe Stock
Dieselbilar har hamnat i skamvrån efter Volkswagens dieselskandal och debatten om kväveoxider. HVO100 löser inte utsläppen av kväveoxider, men minskar koldioxidutsläppen jämfört med vanlig diesel.

Dieselbilar har hamnat i skamvrån efter Volkswagens dieselskandal och debatten om kväveoxider. HVO100 löser inte utsläppen av kväveoxider, men minskar koldioxidutsläppen jämfört med vanlig diesel.

Foto: Neste
Palmolja är gult till mörkrött fett som utvinns ur fruktköttet från oljepalmer.

Palmolja är gult till mörkrött fett som utvinns ur fruktköttet från oljepalmer.

Foto: Adobe Stock
Annons

I teorin heter räddningen för dieselbilar HVO, vätebehandlad vegetabilisk olja. Bränslet är till sin uppbyggnad i stort sett kemiskt identisk med fossil diesel.

– HVO är ett andra generationens biobränsle som raffineras genom en hydreringsprocess. Detta ger bränslet i princip identiska molekyler med fossil diesel. Därmed slipper man också algbildning i tanken och igenstoppade bränslefilter som var problemen med första generationens biobränslen, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons