Annons
X
Annons
X

Symmetri och raka linjer - den gustavianska stilen

Under Gustav III:s regeringstid i slutet av 1700-talet upplever Sverige en storhetstid inom konst och kultur. Trots starka nyklassiska influenser från Frankrike skapas den gustavianska stilen med tydliga svenska drag.

Konsolbord med skuren och förgylld dekor. Skivor av marmor från Breccia i Italien. Rokokotidens rundande ben rätas ut och förses i stället med stram kannelyr.
Konsolbord med skuren och förgylld dekor. Skivor av marmor från Breccia i Italien. Rokokotidens rundande ben rätas ut och förses i stället med stram kannelyr. Foto: Sveriges Konst- och Antikhandlareförening/Lundgrens/Per Myrehed

Grunden för den spirande nyklassicismen utgörs av det stora intresset för antiken och inte minst utgrävningarna i Pompeji och Herculaneum. Den konstintresserade Gustav III reser till Italien 1783-84 och kommer tillbaka med såväl inspiration och antika skulpturer. Det är inte bara kungligheter som ser sig omkring, många unga aristokrater ger sig ut på bildningsresor, så kallade ”Grand Tours”, med Italien som självklart resmål.

Den höga kvalitet som utvecklats under den föregående perioden rokoko dröjer sig kvar men i stället för mjuka former eftersträvas nu symmetri, raka linjer och enkelhet. Möbelsnickaren Georg Haupt introducerar nyklassicismen inom möbelkonsten med ett gustavianskt skrivbord till drottningen Lovisa Ulrika. Nytt var de raka benen, inläggningar av porträttmedaljonger och lagergirlander. I sin roll som hovsnickare utför Haupt en ansenlig mängd möbler till kungen, hovet och de adliga kretsarna.

**Typiskt för den **gustavianska tiden är att många möbler förses med intarsiadekor – mönsterkompositioner av olika träslag, brännförgyllda bårder och beslag. Intarsiaarbeten var omåttligt populära, och till mångas förvåning i dag var de färglagda, varför möblerna förmedlade ett helt annat uttryck än det trärena vi ser i dag. Men många möbler målades gärna helt och hållet i pärlgrått och grågrönt. Stolsbenen är raka och ryggstöden fyrkantiga eller ovala. Den nya stramheten syns i alla material och den gustavianska stilen är högst igenkännbar inom silversmidet. Ljusstakarnas skaft utformas som klassiska tempelkolonner och ljuspiporna som urnor, annars gäller även här raka former, släta liv, pärl- och äggstavar, girlander och antikiserande medaljonger.

Annons
X

Franska revolutionen och sedan Gustav III:s död 1792 ställer större krav på anspråkslöshet. Med inspiration från England framträder en opretentiös och enklare sengustaviansk stil. Släta mahognymöbler blir på modet och träets naturliga ådring kommer fram. Baljfåtöljen och sullastolen blir högsta mode. Förebilderna kommer från dekoren på de grekiska och antika vaserna. En av de bäst genomförda sengustavianska miljöerna är Gustav III:s paviljong i Hagaparken. Byggnaden ritades av Olof Tempelman och inredningen är utförd av Louis Masreliez som vistas i Rom under en längre period. Ett fantastiskt utflyktsmål, öppet under sommarhalvåret för allmänheten, för att uppleva den gustavianska och kanske mest uppskattade konsthistoriska stilen av alla.

Annons
Annons
X

Symmetri och raka linjer - den gustavianska stilen

Konsolbord med skuren och förgylld dekor. Skivor av marmor från Breccia i Italien. Rokokotidens rundande ben rätas ut och förses i stället med stram kannelyr.

Foto: Sveriges Konst- och Antikhandlareförening/Lundgrens/Per Myrehed
Annons
X
Annons
X