Annons

Symmetri och raka linjer - den gustavianska stilen

Konsolbord med skuren och förgylld dekor. Skivor av marmor från Breccia i Italien. Rokokotidens rundande ben rätas ut och förses i stället med stram kannelyr.
Konsolbord med skuren och förgylld dekor. Skivor av marmor från Breccia i Italien. Rokokotidens rundande ben rätas ut och förses i stället med stram kannelyr. Foto: Sveriges Konst- och Antikhandlareförening/Lundgrens/Per Myrehed

Under Gustav III:s regeringstid i slutet av 1700-talet upplever Sverige en storhetstid inom konst och kultur. Trots starka nyklassiska influenser från Frankrike skapas den gustavianska stilen med tydliga svenska drag.

Publicerad

Grunden för den spirande nyklassicismen utgörs av det stora intresset för antiken och inte minst utgrävningarna i Pompeji och Herculaneum. Den konstintresserade Gustav III reser till Italien 1783-84 och kommer tillbaka med såväl inspiration och antika skulpturer. Det är inte bara kungligheter som ser sig omkring, många unga aristokrater ger sig ut på bildningsresor, så kallade ”Grand Tours”, med Italien som självklart resmål.

Den höga kvalitet som utvecklats under den föregående perioden rokoko dröjer sig kvar men i stället för mjuka former eftersträvas nu symmetri, raka linjer och enkelhet. Möbelsnickaren Georg Haupt introducerar nyklassicismen inom möbelkonsten med ett gustavianskt skrivbord till drottningen Lovisa Ulrika. Nytt var de raka benen, inläggningar av porträttmedaljonger och lagergirlander. I sin roll som hovsnickare utför Haupt en ansenlig mängd möbler till kungen, hovet och de adliga kretsarna.

Annons
Annons
Annons