Annons

Döden på strandenSymbolisk gränstrakt mellan liv och död

Hundratals flytvästar spreds 2016 på stranden till Themsen i London i en installation ägnad att påminna om flyktingar. 
Hundratals flytvästar spreds 2016 på stranden till Themsen i London i en installation ägnad att påminna om flyktingar.  Foto: Tim Ireland/TT

Från Bibelns syndaflod till den omskakande nyhetsbilden på flyktingpojken Alan Kurdi. Martin Lagerholm läser Per Högselius fängslande essäbok om stranden – en symbolisk gränstrakt mellan land och vatten, men också mellan liv och död.

Under strecket
Publicerad

Turkiets president Recep Tayyip Erdogan höll vid ett tal i FN i höstas upp bilden på flyktingpojken Alan Kurdi, som drunknade i Medelhavet 2015.

Foto: John Roca/TTBild 1 av 1

Sandstranden. En mentalt, symboliskt och dramaturgiskt laddad gränstrakt mellan land och vatten, mellan det trygga och det främmande, mellan den jordiska tillvarons relativa fasthet och de bedrägliga havens svindlande djup.

På frågan vilken omedelbar association rubriken ”Döden på stranden” väcker, hade jag för fem år sedan sannolikt svarat: Meursaults plötsliga mord på en ung knibeväpnad arab på en algerisk strand i Albert Camus roman ”Främlingen”. Men sedan hösten 2015 är det hart när omöjligt att inte genast snarare förknippa ordkombinationen ”död” och ”strand” med det numera närmast ikoniska fotografiet av den 3-årige syriske flyktingpojken Alan Kurdis ilandflutna och märkligt oförstörda lik på stranden i turkiska Bodrum.

Annons
Annons
Annons