X
Annons
X

Sydkoreansk jättesuccé värd miljarder

K-pop – koreansk pop – har tagit världen med storm. Sydkoreas produktion av lättsamma popband har vuxit till en storindustri värd nära fem miljarder dollar och blivit en exportraket. SvD Näringsliv har besökt ett av skivbolagens "pop-tempel" i Seoul dit fans lockas för att köpa prylar med sitt favoritband.

Läs mer om Musikindustrin

SEOUL Håret pryds av en svart rosett och på bordet framför henne tornar en ljusrosa bakelse upp sig. I marsipanen står det inpräntat "Red Velvet".

– Det är min favoritgrupp. Helt fantastiska tjejer med perfekta röster och snygga kroppar. Särskilt gillar jag deras första låt "Happiness". Fast jag gillar också killgrupperna, helst Exo och Big Bang. Jag kan texterna till nästan alla låtar, säger 21-åriga Celia Mendez från Barcelona.

Myriader med pojkband har poppat upp i Sydkorea sedan fenomenet med k-pop exploderade. På ett av Seouls ”pop-tempel” som drivs av skivbolagen kan man köpa prylar med popstjärnorna.

Foto: Yvonne Asell Bild 1 av 4

Sydkoreas popband har antingen bara tjejer eller killar. Popartisterna genomgår stenhård träning i sång, dans och koreografi. Många fans följer sina popstjärnors personliga liv på sociala medier.

Foto: Yvonne Asell Bild 2 av 4

Affischer, tröjor, böcker, tvålar, ostar, krämer, bakelser... på SM Entertainments ”pop-tempel” SM Town i Gangnam-distriktet i centrala Seoul kan man köpa det mesta med text och bild av sitt favoritband.

Foto: Yvonne Asell Bild 3 av 4

K-pop har vuxit till en miljardindustri i Sydkorea. Pengar tjänas inte bara på musiken utan lika mycket på konserter, events och prylar kring stjärnorna.

Foto: Yvonne Asell Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X