Swedbanks vd om missnöjet: ”Kan inte fortsätta så här”

Swedbanks kundnöjdhet är i botten samtidigt som banken gör rekordvinster. Men vd Birgitte Bonnesen menar att det bara är en tidsfråga innan missnöjet bland kunderna börjar påverka lönsamheten.

Under strecket
Publicerad
Swedbanks vd Birgitte Bonnesen (mitten).

Swedbanks vd Birgitte Bonnesen (mitten).

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Grafik: Alexander Rauscher

Grafik: Alexander Rauscher

Annons

Hela banksektorn har de senaste åren haft problem med sjunkande siffror för kundnöjdhet. Swedbank sticker ut tillsammans med Nordea: båda bankerna har de senaste åren stadigt legat i botten bland bankerna i SKI:s mätningar om kundnöjdhet.

Av dessa två storbanker är det Swedbank som varit tydligast med att kundnöjdheten ska förbättras. Swedbanks vd:ar, både den tidigare Michael Wolf tidigare och nu Birgitte Bonnesen, har gång på gång och år efter år deklarerat hur viktigt det är att få upp kundnöjdheten.

Annons
Annons
Annons