Kommentar

Sara L Bränström:Swedbank och Nordea har uppenbara problem

Sara L Bränström

Nordea och Swedbank i botten och Handelsbanken i toppen – känns det igen? Den senaste Finansbarometern inte bara upprepar sig, utan visar också vad andra undersökningar kommit fram till: Nordea och Swedbank har uppenbara problem med att hålla sina kunder på gott humör.

Under strecket
Publicerad
Swedbanks vd Michael Wolf och Nordeas avgående vd Christian Clausen.

Swedbanks vd Michael Wolf och Nordeas avgående vd Christian Clausen.

Foto: Kenny Bengtsson, Linus Sundahl-Djerf
Annons

De två bankerna Nordea och Swedbank kommer inte särskilt väl ut i de mätningar som exempelvis Svenskt Kvalitetsindex, SKI, gör. Även här får de båda bankerna lågt betyg i kundnöjdhet, och båda två hamnar högst upp i klagomålstoppen – oavsett om det är privatkunder eller företagskunder som uppger att de haft anledning att klaga.

Företagskunderna är dock mycket mer missnöjda än deras privatkunder och jämfört med genomsnittet har både Nordea och Swedbank en markant större andel missnöjda företagskunder.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons