Annons

SVT-växeln kräver svar om klagomur

Har SVT råd att avvisa de tittare som faktiskt hör av sig till företaget? Det frågar sig telefonväxeln på Sveriges Television, som skrivit ett öppet brev till ledning och genrechefer på företaget.

Under strecket
Publicerad

En månad senare väntar man fortfarande på svar.
Vid årsskiftet avskaffades SVT:s så kallade klagomur, som SvD skrev i torsdags. I stället ska tv-tittarna vända sig till programredaktionerna och webben. Dessutom tar Claes Elfsberg, som SVT-ombudsman, hand om de ”principiella frågeställningarna”.

Förändringen syntes snabbt, i form av en nedringd telefonväxel som fick ta hand om alla de samtal som tidigare gått till klagomuren. Resultatet insåg SVT:s växel före jul, då ett 20-tal anställda gemensamt skickade ut ett brev till folk på ledande positioner inom SVT med rubriken ”Svik inte våra tittare!”.
Där skriver man bland annat:
”Vi tror att antipatierna mot företaget kommer att växa sig starka när man inte längre i lugn och ro kan få ventilera sina åsikter om program eller ställa frågor om det som man missat. Har SVT råd att avvisa de tittare som faktiskt hör av sig till företaget? Borde inte dessa samtal ses som en resurs i stället för en belastning?”

Annons
Annons
Annons