SVT lyckas inte locka de yngre

Under strecket
Publicerad
Annons

Den nya måndagsfrågeleken ”Spurt” som placerats kl 21.30 mellan nyhetsprogrammen i SVT2, lockade marginellt fler tittare än Aktuellts 21-sändning den 13 januari. 1080 000 tittare jämfört med 1060 000 tittare (Källa: MMS).
Men ännu har SVT inte lyckats med målet att locka de yngre tittarna genom att avbryta nyhetsblocket med ett lättsammare program efter ”Aktuellt”, en nyordning som infördes den 7 januari. Dominerande ålderskategori bland publiken för såväl ”Aktuellt” som de avbrytande programpunkterna och ”Sportnytt” plus ”Regionala nyheter” är sextioplussare.
Talkshowen ”Ola 21:30” hade vid premiärsändningen den 8 januari 765 000 tittare. De följande sändningarna den 10 och 15 januari sjönk publiksiffran till kring 420 000 tittare. Men under den senaste onsdagssändningen var faktiskt publikgruppen 25-39-åringar något fler än 40-59-åringarna, även om majoriteten av tittarna var över 60 år.
SVT2:s 21.30-program på vardagar är: ”Spurt” måndagar, designprogrammet ”Bästa formen” tisdagar, komediserien
”Håll käften” torsdagar och talkshowen ”Ola 21:30” onsdagar och fredagar.

svd

Annons
Annons
Annons