Annons

Svidande kritik mot Försäkringskassan

JO-anmälningarna mot Försäkringskassan har strömmat in under hösten. I sitt beslut riktar nu Justitieombudsmannen ”mycket allvarlig kritik” mot myndigheten.

Publicerad

För ett drygt år sedan inleddes JO:s granskning av Försäkringskassan efter att de tagit emot rekordmånga anmälningar om långsamma och otydliga handläggningar. JO-anmälningarna mot myndigheten ökade med drygt 65 procent under perioden augusti-december 2008 och JO beslutade på eget initiativ att inleda en granskning av Försäkringskassan. Redan då konstaterade man att problemen berodde på den omorganisation som Försäkringskassan genomfört sedan landets 21 försäkringskassor slogs ihop. Idag presenteras JO:s beslut och Försäkringskassan får svidande kritik.

JO konstaterar att Försäkringskassan har åsidosatt de förvaltningsrättsliga kraven vid sin omorganisation, kraven som ställs på myndigheten bland annat i frågor som rör snabbhet, service och tillgänglighet.

Annons
Annons
Annons